15 millió forintos rendszerrel figyeli az RTL Klub a műsorok hangerejét

Írta: Kardos Attila   
2012. május 16.
RTL Klub Az RTL Klub már használja azt az európai szabványoknak megfelelő készüléket, amellyel a reklámhangerőt lehet mérni és szabályozni.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság műsorfigyelő osztálya ősz óta havonta rendszeresen ellenőrzi a televíziókat, megfelelnek-e a médiatörvény azon rendelkezésének, amely szerint a reklámok hangereje nem lehet nagyobb az azokat követő vagy megelőző műsorszámokénál. A vizsgálatok során havonta három-négy napot ellenőriznek egy számítógépes alkalmazással, majd, mérlegelve a lehetséges szankciókat, döntenek a figyelmeztetésről vagy a pénzbírságról. Pálya Róbert, az RTL Klub műszaki igazgatója elmondta, hogy a piacvezető kereskedelmi csatorna az elsők között szerezte be azt az európai szabványoknak megfelelő hangosságellenőrző készüléket, amellyel nemcsak mérni, hanem alakítani is lehet a műsorok és reklámok hangerején.

- Nagyjából tíz évvel ezelőtt kezdődött az Egyesült Államokban az a folyamat, amelyben a szubjektív hangerő megítélését figyelték. A technika az elmúlt években annyit fejlődött, hogy azonos fizikai értékeket mutató paraméterek esetében különböző érzésbeli különbségek alakulnak ki. Van, aki hangosabbnak, van, aki halkabbnak talál két, hagyományos eszközökkel azonos értékűnek mért műsorszámot. A hangosságmérésre fejlesztettek ki egy új algoritmust az European Broadcast Union EBU128 ajánlásával, ezzel lehet a hangosságot mérni és ennek megfelelően szabályozni. Az adásból kimenő jel nem haladhatja meg a – 23 LUFS +/- mértékegységet, de minimális 1 LU eltérést engedélyeznek a jogszabályok. Az RTL Klub tavaly 15 millió forint értékben beszerezte azt az európai szabványoknak megfelelő hangosságmérő készüléket, amely ezzel az alkalmazással tudja mérni és szabályozni a hangosságot – mondta Pálya Róbert.

Az RTL Klub szakembere szerint az a legnagyobb probléma, hogy a reklámok beszállítóinak többsége még nem tanulta meg ezt az új módszert és nincs is olyan készüléke, amellyel a hangosságot mérni tudnák. Ezért az RTL Klub a saját készülékeit használva módosít a reklámok hangerején.

- A beszállítóknak két választásuk van: engedélyezik, hogy a csatorna belenyúljon az ő produktumukba, de ezzel kockáztatják azt, hogy nem azt a hatást éri el a reklámjuk, amelyet szeretnének. A másik lehetőségük, hogy beszerzik a hangosságot mérő készüléket, és eleve jó hangosság tartományban adják le a reklámjukat. Már elkezdtük a beszállítókat oktatni, hiszen a mi érdekünk, mert szeretnénk elkerülni a pénzbüntetéseket. Idővel minden beszállítónak alkalmazkodni az új helyzethez.

Az RTL Klub a németországi piacon egységesen használt eszközzel egész nap figyeli és javítja a hangosság mértékét, nemcsak az élő stúdiók vezérlőiben, hanem az adáslebonyolítóban is vannak berendezések, amelyekkel nemcsak a forgatott, hanem az élő adások hangerejét is ellenőrizni, módosítani tudják. A rendszer a jelenlegi beállításokkal úgy működik, hogy 40 másodperc alatt korrigál a készülék, így mire a távirányítóért nyúlunk, hogy lehalkítsuk a készüléket egy hangos reklám miatt, a berendezés addigra módosítja a hangerőt.

Az RTL Klub tv műsora...

Utolsó frissítés ( 2012. május 16. )
 
< Előző   Következő >
Add a Startlaphoz
Hírmorzsák
Hello Digital Október végén két magyar csatornával bővült a Budapest környékén földi sugárzással elérhető Hello Digital műsorkínálata.
Tovább...
 
Műsorajánló
TV műsor
© 2024 sat-tv-radio