A SES (Euronext Paris és Luxembourg Stock
Exchange: SESG) bejelentette, hogy a műholdas televíziózás vált a vezető európai
platformmá, megelőzve a földfelszíni és kábeles műsorvételezést. Hozzávetőleg 84
millió európai háztartás rendelkezik műholdvevővel (Direct-to-Home, DTH), mint
elsődleges vételi eszközzel, ami 22 százalékos növekedést jelent az elmúlt négy évre
vetítve. Ugyanezen időszakot tekintve a földfelszíni televíziózás 16 millió, míg a
kábel tv 2 millió háztartásból szorult ki Európa-szerte.
Az IPTV - televíziós műsorjel továbbítása telekommunikációs hálózatokon IP
formátumban - alacsony szintről növekedve jelenleg közel 16 millió háztartást
szolgál ki.
Műholdelérés Európában
2011-ben a műholdas műsorvétel növekedésének elsődleges piacai az Egyesült
Királyság, Németország, Ukrajna, Lengyelország és Olaszország voltak. A folyamatot a
digitális műsorvétel és a nagyfelbontás (HD) fejlődése hajtotta. A műhold jelenleg a vezető digitális eszköz, mely az Európában digitálisan televíziózó előfizetők 186 milliós táborának
közel 44 százalélát éri el.
A szatellitek digitalizációs aránya 97 százalékos, szemben a földfelszíni vétel 70
százalékos, illetve a 48 százalékos kábeles továbbítással.
A legfrissebb tanulmány azt mutatja, hogy az ASTRA erősítette pozícióit az európai
piacokon. Több, mint 142 millió háztartást szolgál ki az ASTRA, mely 7 millióval
több mint egy, és 25 millióval több mint négy éve. Az európai televíziónézők fele
(57 százalék) az ASTRA közvetítésével fogja a televízióadást. Az összes műholdas
háztartás 73 százaléka, mintegy 62 millió otthon az ASTRA ügyfele. Mint a
digitalizáció és a HD éllovasa, az ASTRA az utóbbiban is vezető szerepet tölt be.
A 29 millió nagyfelbontású adást néző európai háztartásból 23 millió az vállalat
szolgáltatását veszi igénybe. Az ASTRA műholdrendszere több mint 270 nagyfelbontású,
HD csatornát közvetít.
"Ezen sikerek megerősítik azt a nézetünket, miszerint a műholdvétel a televíziózás
legvonzóbb és leginkább időtálló módja", mondta el Norbert Hölzle, vezető európai
kereskedelmi alelnök Londonban. "A németországi trend, ahol a műholdas közvetítés a
történelem során először előzte meg a kábeles szolgáltatást, érvényesült az Egyesült
Királyságban és európai szinten egyaránt, ahol e technológia gyorsabban terjed a
többinél.
Kelet-Közép-Európa
A Közép- és Kelet-európai régióban a műholdvevőt használó háztartások száma közel 10
százalékkal növekedett az elmúlt évben, és így elérte a 12,7 milliót. A digitális
adás vételét illetően a legkedveltebb választás a műholdvevő a régióban, így a piac
56%-át fedi le. Emellett ez a vezető digitális infrastruktúra 99 százalékos
digitalizációs aránnyal, megelőzve a 31%-ot felmutatni tudó kábeles és 34%-os arányt
elérő földfelszíni sugárzást.
A régióban az ASTRA műholdrendszer több mint 24 millió televíziós háztartást ér el,
melyből 6,1 millió DTH szolgáltatást vesz igénybe, 18 millió háztartás pedig kábeles
és IPTV szolgáltatásokat használó otthon. Mindezek alapján az ASTRA műholdak elérése
16 százalékkal növekedett éves alapon, 0,8 millió új háztartást elérve.
Magyarország
A digitális tv több mint 2 millió háztartást ér el Magyarországon, és 0,98 millió
család műholdon továbbított jelet fog a tévéjén, mely 46 %-os lefedettséget jelent,
a kábeltévét használók aránya 35% (0,73 millió háztartás), míg a földfelszíni adást
11,9%-nyian nézik, ami 0,25 millió háztartást jelent. IPTV-t 0,14 millió
háztartásban néznek, ez a piac 7 % - át teszi ki. A műhold tehát a legnépszerűbb
infrastruktúra a digitális televíziózáshoz Magyarországon. Ennek digitalizációs
aránya 97 % fölötti összehasonlítva a 31%-os kábeles és 46%-os földfelszíni
aránnyal.
Az ASTRA 2,6 millió televíziós háztartást ér el műholdjain, kábelen vagy IPTV-n
keresztül. A digitális műholdvevővel rendelkező háztartások 40 százalékát lefedik az
ASTRA műholdjai (0,38 millió háztartást).
"A csatornák száma és sokszínűsége, a közvetítés minősége és a műholdak könnyebb
elérhetősége továbbra is vonzóvá teszi a háztartások számára, hogy műholdas tányér
mellett döntsenek. A műholdas szolgáltatások és az ASTRA tényleges növekedése a
digitális világban bizonyítja mindkettő vezető szerepét. Mindez kedvező helyzetet
kínál számunkra ahhoz, hogy más hálózatokkal felvegyük a versenyt, illetve hogy
saját erősségeinket a DSL és szélessávú vétellel kombinálhassuk. Mindezek egyesítése
a csatlakoztatott TV-be a lehető legjobb világot hozza el a tv nézőknek." - tette
hozzá Hölzle.
Világszerte a SES 1200 HD csatornát továbbít 50 műholdból álló flottája
segítségével, és 258 millió háztartást ér el.
A fenti eredmények a 35 európai és Észak-amerikai országban lefolytatott kutatás
eredményei, melyeket a SES által évente kiadott Satellite Monitor-ban tett közzé. A
tanulmány alapjául 62,000 interjú szolgált, melyeket vezető piackutató cégek
folytattak le a német TNS Infratest vezetésével. - áll az SES sajtóközleményében.